|
Forskning om choklad
| Choklad kan motverka bröstcancer |
Till alla chokladälskare.
Här kommer en god nyhet. Enligt ny forskarrapport motverkar rikliga mängder choklad bröstcancer. Choklad förknippas sällan med något nyttigt. Men trots sin stora sockermängd har chokladätandet nu fått en fördel.
Forskare vid Georgetown University i USA har kommit fram till att rikliga mängder choklad innehåller ämnet procyanidin, som kan förhindra att bröstcancerceller delar på sig, skriver danska nättidningen politiken.dk.
Forskarna utsatte bröstcancerceller för ämnet och såg att en mängd proteiner, som normalt bidrar till cancercellens delning och växt, plötsligt slutade verka och därmed stannade upp utvecklingen av bröstcancer.
Trots upptäckten poängterar forskarna att studien fortfarande är inne i ett tidigt stadium. – Vi kan ännu inte fastslå om chokladen faktiskt stannar upp spridningen av cancerceller eller om den bara påverkar delar av cellerna, säger Robert B. Dickson, projektledare till magasinet Science Daily.
Publicerad: 2005-05-02 i Aftonbladet |
Choklad- Hälsosam njutning
En hjärtspecialist på Karolinska sjukhuset lär ha sagt att de som äter 30 gram mörk choklad, med minst 70% kakaohalt, om dagen kommer att leva länge och inte få några problem med hjärtat. Riktig, äkta choklad får i alla fall hormonerna på mig att ta ett par extra skutt, och visst känns det som att det skulle vara verkligt bra för hjärtat, när godbiten smälter i munnen och hela kroppen njuter. Jag måste ju säga att det måste vara den absolut trevligaste ordinationen en patient kan få av sin läkare att äta minst 30 gram choklad om dagen!!!
Choklad stärker inte bara hjärtat, man blir både piggare och lyckligare…
Äkta choklad innehåller mer än 70 % kakaohalt och många naturliga ämnen som är nyttiga för vår kropp, t ex proteiner, kolhydrater, B-vitaminer, E-vitaminer, magnesium, järn, och koppar, men även antioxidanter som motverkar cancer och hjärt- och kärlsjukdomar.
Det centralstimulerande ämnet fenyletylamin ökar glukoshalten och adrenalinet i blodet, det är därför du känner dig piggare av att äta choklad. Fenyletylamin ökar också nivån av serotonin som har samma inverkan på humöret som solljus, och är det ämne som kroppen alstrar när du blir kär!!!
Läs mer på www.ingridk.com
|
Chokoaloe |
|
En härlig smak av mörk choklad i kombination med den rena aloens goda egenskaper. Endast kakaopulver av de finaste kakaobönor med tillsats av Aloe Vera ingår. En ren hälsoprodukt helt utan socker eller andra tillsatser. Kakaopulvret kommer från den fina kakaobönan Trinitario och har en kraftig chokladsmak. Aloe Veran är koncentrerad, ekologiskt odlad och certifierad enligt IASC ( The international Aloe Science Council) Både kakao av fin kvalité och Aloe Vera har bevisade hälsoeffekter. De innehåller viktiga vitaminer och mineraler, antioxidanter m.m.
Chokoaloe är en varumärkesregistrerad produkt.
|
NYHETER |
|
|